• Prezent Mindfulness Boom

Wat is mindfulness

Positieve gezondheid

Wanneer we het hebben over gezondheid en welzijn, denken we aan fysieke fitheid, gezonde voeding en voldoende slaap. Deze drie zijn zeer belangrijke bouwstenen voor onze gezondheid, daar geen misverstand over. Maar (te) vaak wordt de vierde bouwsteen vergeten of onderbelicht: mentale evenwicht, vitaliteit, veerkracht, zingeving en emotionele balans. Mindfulness ondersteunt ons emotionele evenwicht en het omgaan met de onrustige geest. Mindfulness verbetert cognitieve functies zoals concentratie, geheugen en communicatie. Het beter accepteren van jezelf en anderen, het omgaan met veranderingen (en tegenslag) in het leven, en het gevoel hebben van controle over je leven zijn ook trainbaar met mindfulness en meditatie. Mindfulness is eigenlijk onmisbaar voor onze mentale gezondheid, zowel ter preventie als bij het herstel.

Onrust en verlangen naar steeds meer of anders

Genieten van het leven, op dit moment, is soms lastig als je het druk hebt en van alles moet, je weet niet meer wat je wilt en wat goed voor je is, als je in allerlei richtingen wordt getrokken. We hebben veel redenen om dankbaar te zijn, maar we beseffen het maar half of genieten er niet (echt) van. Daar hebben we geen tijd voor want we moeten verder. We jagen steeds andere, nieuwe dingen na en raken de grip op het huidige moment kwijt. We functioneren op automatische piloot terwijl het echte leven aan ons voorbij vliegt. Mindfulness biedt een ingang om met de onrustige geest anders te leren omgaan dan op de automatische, aangeleerde wijze die wellicht niet meer werkzaam is. Het biedt een alternatief: meer aandacht voor het heden en gedachten leren loslaten die we niet meer nodig hebben, en dingen die we niet kunnen veranderen. In plaats van ons steeds ertegen te verzetten, energie verliezen en ons onrustig en ongelukkig voelen.

Nieuwsgierig als een kind

Stel dat je weer met de nieuwsgierigheid van een kind naar het leven zou kunnen kijken, milder zou kunnen zijn voor jezelf en anderen. In plaats van te oordelen, mensen met meer compassie zou kunnen benaderen. Stel dat je minder last zou hebben van de onrust in je geest, en dat je beter zou kunnen voelen wat goed voor je is; bewuste keuzes maken. Stel dat je zou kunnen concentreren op één taak, en écht aanwezig zijn bij het gesprek met iemand zonder af te dwalen in je gedachten. Dat je eerder de signalen kunt interpreteren die aanhoudende stress met zich mee brengt en ongemerkt je gezondheid ondermijnt. Stel dat je beter zou slapen, je energieker zou voelen, en minder last zou ervaren van fysieke pijn of ongemak. Dat je meer tevreden zou kunnen zijn met je leven zoals het nu is, en met jezelf zoals je bent. Het beoefenen van mindfulness kan je dat bieden. Zou je dat willen?

Train je aandachtsspier

IMG 2406 1

Door middel van eenvoudige meditatieoefeningen wordt bij mindfulness training aandacht besteed aan alles wat aanwezig is: lichamelijke sensaties (o.a. spanning, pijn, vermoeidheid), gedachten, geluiden, emoties en impulsen om te oordelen, reageren en te handelen. Formele mindfulness meditaties helpen om ‘uit het hoofd’ te komen en weer in het lichaam en in het huidige moment aanwezig te zijn. Tijdens de 8-weekse training leer je de doe-modus te herkennen en bewuster te kiezen voor de zijn-modus: het vermogen om te kunnen stoppen met doen, en gewoon even jezelf te zijn zonder iets met moeten.

Wanneer je met mindfulness begint en doorgaat (en niet alleen een boek leest erover!) train je je aandachtsspier en de neurale verbindingen in bepaalde hersengebieden. Tijdens het oefenen dwaalt de geest af naar van alles en nog wat. Dat gebeurt ons allemaal en kan niet voorkomen worden - de uit-knop is er helaas niet. Zoals je in de sportschool met gewichten traint en sterker wordt, is afleiding het waardevolle oefengewicht bij mindfulness. Het helpt ons op een kleine schaal te zien hoe we doorgaans op allerlei gedachten en situaties reageren in het echte leven. Het laat ons ook zien dat we daar een keuze in hebben. Mindfulness verandert niet je leven, maar hoe je in het leven staat.

 

 

 

Bewaren

Bewaren

  • Prezent-mindfulness-oranje-blad
  • Prezent Mindfulness Lucht
  • Prezent Mindfulness Paardenbloem
  • Prezent-mindfulness-witte-bloemen