• Prezent Mindfulness Boom

Voordelen van mindfulness

Een belangrijk doel van mindfulness training is om mensen te leren bewuster te leven en anders omgaan met stress, gedachten en emoties. Balans behouden of hervinden. Mindfulness heeft voordelen voor ieder van ons. Je leert het echter niet alleen van een boek, je moet er zelf iets mee doen en het zelf ervaren.

Doorbreken van de negatieve spiraal van stress

Het toepassen van de principes van Mindfulness in ons drukke en soms gejaagde dagelijkse leven heeft aantoonbaar positief effect op focus, nachtrust en energie, piekeren en somberheid, (chronische) pijn en het omgaan met tegenslag. Door regelmatig mindfulness oefeningen te doen is het mogelijk om stress en negatieve denkpatronen eerder te herkennen en je minder te laten lijden door impulsen, emoties en angst. Zo kan de negatieve spiraal van stress en uitputting eerder aangepakt en voorkomen worden. We blijven beter in balans door milder te worden in plaats van kritisch, en door te kunnen leven met compassie in plaats van continue oordelen.

Veerkracht, (zelf)compassie en focus

Blad Prezent

De ervaringen of gedachten mogen er zijn en kunnen ook niet voorkomen worden, maar onze interpretatie ervan, de reacties en impulsen die volgen worden milder en we kunnen bewuster keuzes maken. Zelfcompassie, helderheid en tevreden kunnen zijn leiden uiteindelijk tot meer rust en meer veerkracht. Als gevolg kunnen langdurige, stress-gerelateerde fysieke klachten (pijn, spanning, vermoeidheid) afnemen. Mindfulness helpt om je aandacht beter te kunnen richten en beter te kunnen focussen. Ook krijgt creativiteit bij het oplossen van grote en kleine problemen meer ruimte. Het positiever denken over jezelf, over anderen en het leven in het algemeen neemt toe en daardoor kunnen ook de relaties met anderen verbeteren.

Gezondheidswinst

Mindfulness heeft vele voordelen voor ieder van ons. Het is een geweldige en effectieve manier om te voorkomen dat stress, spanning, zorgen of angst te veel grip krijgen op ons. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat mindfulness een waardevolle toevoeging kan zijn wanneer we kampen met langdurige stress en daaraan gerelateerde (fysieke) klachten zoals pijn, slaapproblemen, piekeren, afgenomen (werk)geheugen en concentratie. Ook mensen met aanhoudende pijnklachten, vermoeidheid of een chronische aandoening kunnen profijt hebben van mindfulness in het alledaagse leven. Mindfulness is géén (vervanging van) therapie, maar kan soms een goede aanvulling zijn. Mindfulness training kan naast of na (psychosomatische) fysiotherapie of begeleiding door een psycholoog ook dienen als een springplank naar zelfzorg, en als middel om nieuwe klachten te voorkomen.
Je kunt hier de trainingsdata bekijken in Rosmalen en Best en je aan te melden voor de 8-weekse training.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

  • Prezent-mindfulness-witte-bloemen
  • Prezent Mindfulness Lucht
  • Prezent Mindfulness Paardenbloem
  • Prezent-mindfulness-oranje-blad

Wat mindfulness je kan brengen

Wil je minder kritisch zijn op jezelf? Minder geleid worden door je emoties en het piekeren, en beter je aandacht kunnen richten op wat er op dit moment gebeurt? Dan is mindfulness iets voor jou.

       Veerkracht en focus
  • Betere focus en spanningsboog ontwikkelen
  • Minder zelfkritiek en meer mildheid en zelfcompassie
  • Minder geleid door negatieve emoties
  • Meer mentale veerkracht
  • Positiever denken over jezelf, over anderen en het leven in het algemeen
  • Verbeterd vermogen om met impulsen om te gaan en beslissingen te nemen

    Welzijn en gezondheid
  • Verbeterde nachtrust en meer energie
  • Minder piekeren en somberheid
  • Beter omgaan met tegenslag
  • Vermindering van pijn en vermoeidheid
  • Beter leren omgaan met langdurige stress
  • Eerder herkennen van negatieve denkpatronen, je minder laten leiden door impulsen, emoties en angst

Merkbare effecten

Veerkracht, (zelf)compassie en focus
  • Betere focus en spanningsboog ontwikkelen
  • Verbeterde nachtrust en meer energie
  • Meer mentale veerkracht
  • Meer (zelf)compassie
  • Minder geleid door (negatieve) emoties
  • Positiever denken over jezelf, over anderen en het leven in het algemeen
  • Verbeterd vermogen om met impulsen om te gaan en beslissingen te nemen
Welzijn en gezondheid
  • Minder piekeren en somberheid
  • Beter omgaan met tegenslag
  • Vermindering van pijn en vermoeidheid
  • Eerder herkennen van stress en voorkomen van uitputting
  • Eerder herkennen van negatieve denkpatronen, je minder laten leiden door impulsen, emoties en angst