• Prezent Mindfulness Boom

Mindfulness Training - Grip op Stress

You can do anything, but not everything!

Heb jij het gevoel dat je continu achter de feiten aanloopt?
Dat je alsmaar sneller en sneller moet rennen om alles bij te kunnen houden? De drukte, verwachtingen, verplichtingen en zorgen.

Verlang je naar meer rust in je hoofd? Meer ruimte voor jezelf om helder te kunnen denken.

Vraag je je wel eens af hoe lang je het nog volhoudt op deze manier; altijd maar blijven doorgaan met steeds te weinig tijd om je batterij op te laden voor de volgende dag, week, maand. Misschien voel je je zelfs schuldig, omdat je zo weinig tijd hebt voor je gezin of vrienden. Je wilt veel, maar hebt het gevoel dat er niet eens tijd is voor je eigen wensen.

Zou je meer willen genieten op de momenten die ertoe doen? Met volle aandacht aanwezig zijn in gesprekken en activiteiten met je gezin en vrienden, zonder dat stemmetje in je hoofd dat zich zorgen maakt over de toekomst en je plannen? Zou je graag beter willen focussen op je werk, studie of je onderneming? Voelt het elke dag als balanceren op een dun lijntje? Dan is het hoog tijd voor een verandering; met twee voeten op de grond leven in plaats van in je hoofd. Door mindfulness kun je ontdekken wat puur zijn (zonder iets te doen) jou kan geven. Wil jij eindelijk écht grip krijgen op stress in je leven en meer rust vinden?

You are a human being, not a human doing!

Door Mindful te leven, krijg je grip op alle aspecten van je leven. Doe mee aan de Mindfulness Training Grip op Stress en ervaar binnen 8 weken meer rust in je leven, meer ruimte voor jezelf, een betere focus & concentratie. Leer waardevolle vaardigheden om zelf duurzaam beter met stress, verwachtingen en zorgen om te gaan. Deze training geeft jou de broodnodige extra steun en begeleiding wanneer je herstellende bent van een stressvolle tijd of burn-out, als je kampt met aanhoudende stress of (herhaling van) uitputting wilt leren voorkomen. Maar ook als je verdieping zoekt in je leven, (nog) meer bewustzijn wilt ontwikkelen en aanwezig wilt zijn in het moment en stap voor stap wilt leren mediteren. Als je je intuïtie of creativiteit meer ruimte wilt geven, beter wilt leren luisteren naar jezelf, of meer geduld, zelfcompassie en acceptatie wilt ontwikkelen, biedt mindfulness training je een goede basis.

 

Van burn-out en onrust naar balans en (werk)plezier

Mijn naam is Laura Lundell. Sinds 2002 werk ik met hart en ziel in de gezondheidszorg en ben enkele jaren geleden als Mindfulness trainer begonnen met het geven van groepstrainingen en individuele mindfulness trajecten, binnen en buiten de zorg. Mijn wortels liggen in Finland en de natuur. Ruimte en stilte zijn heel belangrijke elementen in mijn leven - net zo belangrijk als zuurstof en daglicht. Als ik ze te lang moet missen word ik rusteloos en geïrriteerd, daarom ga ik zoveel mogelijk de natuur in; wandelend, fietsend of voor mooie foto’s. Daarnaast creëer ik bewust ruimte en stilte door mindful te leven.

In mijn werk in de zorg ontmoet ik vaak mensen die met zichzelf in de knoop zitten en met de drukte en verwachtingen van het leven worstelen. Zij krijgen daardoor allerlei (vage) fysieke klachten en een verminderde mentale veerkracht en belastbaarheid. Ik voel bij deze mensen direct hoe cruciaal en urgent een verandering in leefstijl is. Niet alleen op basis van mijn professionele kennis en ervaring, maar ook door zelf tweemaal te balanceren op de grens van burn-out enkele jaren geleden. De situatie dwong mij om keuzes te maken en beter voor mezelf te zorgen. Ik koos ervoor om te stoppen met streven en verwachten en ik begon te leven op een manier die echt bij mij past. Ik ben hoogsensitief en ervaar dat als een kracht in contact met anderen, omdat ik hierdoor snel aan voel wat iemand nodig heeft.

Each morning we are born again. What we do today is what matters most.
Boeddha

Mindfulness en meditatie hebben mijn leven compleet veranderd: de voortdurende onrust is weg, ik ben veel veerkrachtiger en meer in balans. Drukte, stress en verwachtingen krijgen mij er niet meer onder, al zijn ze natuurlijk niet verdwenen. Ik voel simpelweg veel beter wat goed voor mij is, én ik kies bewuster wat wel en niet bij me past. Mindfulness zorgt voor een positieve levenshouding, een gezonde leefstijl en een fitte geest die in balans is. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

En ik wil heel, heel graag mindfulness doorgeven aan jou! Door mijn persoonlijke ervaring met te lang aanhoudende stress en bijna burn-outs weet ik hoe de onrust en gejaagdheid écht voelt en begrijp ik waarom stressmanagement een uitdaging is. Ik geef Mindfulness door vanuit het geloof dat je compleet bent zoals je bent. Jij bezit al het vermogen om goed voor jezelf te kunnen zorgen, je hebt alleen maar iemand nodig die je op weg helpt. Ik leer je hoe je dit kunt doen. Hierbij maak ik behalve van mijn trainersopleiding en –ervaring, ook gebruik van 16 jaar professionele kennis, geaccrediteerde opleidingen en betrokkenheid in de zorg. Persoonlijke groei en ontwikkeling zijn een rode draad in mijn leven – als mens én als trainer en zorgprofessional. Zo volg ik op dit moment de opleiding NLP Practicioner+ LiveCoaching bij Vidarte, en heb ik de Compassietraining mogen volgen bij David Dewulf (I AM, België). Sinds januari 2018 is PREZENT mindfulness lid van het Mindful Netwerk.


Groepstraining of een persoonlijk traject?

Ik bied je twee manieren om meer rust te krijgen in je bestaan en stressvaardiger te worden.
Grip op stress: een Groepstraining Mindfulness van 8 wekelijkse sessies met als pluspunt: samen delen is samen leren. De interactie van de groep, waarbij je je open en soms ook kwetsbaar op leert stellen, levert andere inzichten op dan het oefenen alleen thuis. Je bent elkaar tot steun bij het leerproces en reflecteert samen op jouw individuele mindfulness ervaringen. Iedereen in de groep is anders, maar de worstelingen en problemen rondom stress verbinden. De groep helpt jou om je inzet te verhogen en de meerwaarde te behalen die jij voor ogen hebt.

Grip op stress Op Maat: ik bied je begeleiding die persoonlijk afgestemd is op jouw huidige situatie. Binnen de leerstof en oefeningen staan jouw doelen centraal. Het grote voordeel van deze individuele training is nog meer persoonlijke verdieping plus flexibiliteit in het plannen van de 8 sessies. Gemiddeld duurt deze training in totaal 10 weken.

Wat kun je van mindfulness verwachten?

Mindfulness is een ware ontdekkingsreis. Je begint met het formuleren van je eigen doelen (je bestemming), om ze daarna meteen weer los te laten om te kunnen genieten van het avontuur onderweg. Het is de kunst te focussen op het moment zelf. Het streven naar doelen leidt namelijk af van wat mindfulness in haar diepste wezen is: observeren van het huidige moment. Het gaat om de beleving en ervaringen die in het moment plaatsvinden, en daar zonder oordeel mee te kunnen zijn.

Je wordt beter bestand tegen je kwetterende geest die je alsmaar wijs maakt dat je er nog niet bent, dat je nog niet gelukkig genoeg bent, nog niet volledig voldaan of nog iets moet doen voordat je mag genieten.

De training

De training bestaat uit negen thema’s: automatische piloot, obstakels, focus, stress, afkeer, toelaten, gedachten, zelfzorg en (het geleerde) vasthouden. Elke les bespreken we kort de ervaringen met het oefenen thuis en beginnen met een nieuwe thema met bijbehorende meditatie oefening. Terugkerende onderdelen per les zijn mindful bewegen en loopmeditatie, korte zitmeditaties en nieuwe oefeningen als huiswerk. Het bespreken en delen van je ervaringen tijdens de lessen houdt je verantwoordelijk voor je eigen leerproces.

Grip op stress is bedoeld voor jou als je voelt dat er iets mag veranderen in je leven en in jezelf, wanneer jij actief met jezelf aan de slag wilt gaan. Als jij jezelf meer rust in je hoofd gunt en minder gejaagd door het leven wilt gaan. Deze training is voor jou, als jij eindelijk echt grip wil krijgen op de stress in je leven. Thuis oefenen is een onmisbaar deel van de training, en daarbij mag je je eigen rugzak dragen en je eigen stappen zetten op deze ontdekkingsreis. Wil je dat, dan ben je van harte welkom! Niemand anders kan er voor zorgen dat jij mindfulness in je leven toelaat en leert inzetten daar waar het nodig is. Het gaat om jou.

Mindfulness is geschikt voor alle leeftijden en heeft een grote toegevoegde waarde in alle verschillende fases van het leven. Echter, als je op zoek bent naar een quick-fix voor je spanningsklachten of een spoedcursus ontspanning, is mindfulness NIET de beste keuze. Wanneer je de oorzaak van stress probeert te ontvluchten, biedt mindfulness je geen meerwaarde. Verder raad ik het je af om eraan te beginnen in een turbulente tijd of midden in een life event dat al je tijd, energie en aandacht vraagt. Wanneer je acute gezondheidsproblemen hebt waar je medisch voor behandeld wordt, is het starten met mindfulness training ook niet raadzaam - op dat moment. Wanneer de situatie weer wat rustiger is en je de ruimte en aandacht hebt om met iets nieuws te beginnen en daar tijd aan te besteden, ben je van harte welkom.

Startdata najaar 2018
* Maandagochtend 12 november 2018 (09:30 – 11:45) - Den Bosch/ Rosmalen

Startdata 2019
* Dinsdagavond 8 januari 2019 (19:00 – 21:15) - Den Bosch/ Rosmalen

De investering

GRIP OP STRESS - Mindfulness training 8 weken € 450*
8 bijeenkomsten in een kleine groep

*Wanneer je iemand die je goed kent (bv. je partner of een vriend/-in), meeneemt naar de training en jullie op dezelfde dag zich inschrijven, krijgen jullie samen 10% korting op de totale prijs (dus samen € 90 korting). De korting is geldig wanneer er nog voldoende ruimte is in de betreffende training voor 2 personen.

GRIP OP STRESS Op Maat - Persoonlijk mindfulness traject 10 weken € 790
8 individuele mindfulness lessen, planning in overleg

Bij beide trainingen zijn de volgende onderdelen inbegrepen:

✓ Persoonlijk intakegesprek vooraf over jouw motivatie en doelen

✓ Persoonlijk evaluatiegesprek na afloop van de training:
jouw resultaten en vervolgstappen om grip te houden op stress en gelukkiger leven

✓ Onbeperkte toegang tot de online leeromgeving van de mindfulness training
- theorie van 8 lessen
- quizzen om het geleerde te toetsen
- praktische meditaties (MP3)
- mindful beweeg –oefeningen (MP3)

✓ Toegang tot besloten Facebook-groep; delen & leren met en van elkaar

* In de prijs is 21% btw inbegrepen

JA, IK SCHRIJF ME IN


Veel gestelde vragen over de training (FAQ)

Q1: Hoe groot zijn de groepen bij de groepstraining?
A1: in Rosmalen 5 tot 8 personen, in Best 5 tot 6.

Q2: Krijg ik oefeningen meer naar huis, een werkboek of CD’s?
A2: Naast een persoonlijke trainingsmapje krijg je onbeperkte toegang tot de online leeromgeving. Daar kun je alle teksten, instructies, oefeningen en quizzen vinden die aan de orde komen tijdens de lessen. Ook kun je daar voor jezelf een optionele begin- en eindmeting doen met behulp van twee vragenlijsten over je huidige situatie; hoe je je voelt, hoeveel stress en/of fysieke klachten je mogelijk ervaart en hoe mindful je momenteel bent. Je ziet je uitslag en kunt de vragenlijsten aan het einde nogmaals invullen om het verschil te zien.

Q3: Als ik momenteel in behandeling ben of op het punt sta om daaraan te beginnen, kan ik daarnaast mindfulness volgen?
A3: Als dat bijvoorbeeld fysiotherapie is of controles bij je huisarts of een specialist, is daarnaast mindfulness volgen meestal geen probleem. Behandeling bij een psycholoog of psychiater is in principe geen bezwaar, maar ik adviseer je om dit wel met je behandelaar te overleggen.
Bij acute gezondheidsproblemen waarvoor een behandeling is ingesteld die veel van je tijd, energie en aandacht vraagt, is het uitstellen van mindfulness training beter. Wanneer de situatie weer wat rustiger is, kun alsnog starten. Als je twijfelt aan je deelname vanwege je situatie, neem gerust contact met me op. Als zorgprofessional met jarenlange ervaring kan ik je daarin goed adviseren.

Q4: Wat is het grootste verschil tussen de groepstraining en training Op Maat?
A4: De inhoud is dezelfde. Het verschil zit vooral in de planning: de groepslessen zijn 8 weken lang 1 keer per week, met dezelfde groep mensen. De individuele training volgt in grote lijn dezelfde lessen, leerstof en oefeningen, maar ik kan meer nadruk leggen op jouw persoonlijke situatie en doelen. Ook de planning van de lessen is flexibeler en gebeurt in overleg.

Q5: Ik heb een fysieke beperking en kan niet zitten op de grond. Is dat een probleem?
A5: Nee, dat is geen probleem. Zitmeditaties worden bij voorkeur zittend op een meditatiekussen(s) gedaan, maar er zijn ook meditatiebankjes, backjacks en gewone stoelen beschikbaar.

Q6: Kan ik (een deel van) de mindfulness training vergoed krijgen?
A6: PREZENT mindfulness is (nog) niet aangesloten bij het VMBN. Echter heeft iedere zorgverzekeraar haar eigen regels voor het wel/niet vergoeden van mindfulness. Deze training is Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Ik ben als zorgprofessional BIG-geregistreerd, lid van het KNGF (Beroepsvereniging voor fysiotherapie) en het kwaliteitsregister CKR. Daarnaast ben ik lid van het Mindful Netwerk, een landelijke, groeiende netwerk van mindfulness trainers. Ik kan je een brief van het Netwerk geven die je samen met je factuur kunt opsturen naar je verzekeraar. Wanneer je een werkgever hebt, is de kans groot dat vanuit een budget voor scholing, persoonlijke & professionele ontwikkeling (een deel) van je training vergoed kan worden. Het loont de moeite om bij je leidinggevende of werkgever daarnaar te vragen, zeker wanneer er sprake is van een (dreigende) ziekteverzuim / reïntegratie/ hersteltraject, gerelateerd aan stressproblematiek, gezondheidsproblemen of burn-out.

Q7: Kan ik de betaling spreiden?
A7: Ja, dat kan in overleg in twee termijnen: 50% voor aanvang van de training, de andere 50% halverwege het traject.

 

Kies nú voor meer rust en minder stress in je leven

Je weet dat mindfulness je ongelooflijk goed zal doen. Het zal je niet alleen de broodnodige pas op de plaats geven en je beter laten voelen, mindfulness gaat je vooral leren om daadwerkelijk beter voor jezelf te zorgen. Zodat je eindelijk weer rust en ruimte voor jezelf krijgt, zodat je je sterker gaat voelen en beter kunt omgaan met de drukte en stress van alledag.
Ga voor de training die bij jou past. De groepstraining wanneer je verwacht dat de groep jou kan ondersteunen in je eigen proces en je het leuk vindt om samen deze reis te maken. Of kies voor een individueel traject wanneer jouw huidige situatie of planning nog meer persoonlijke aandacht vraagt.

Inschrijven - en dan?

Wanneer je je inschrijft voor de groepstraining mindfulness Grip op Stress, of het individuele Grip op Stress Op Maat, ontvang je een kopie van de bevestiging in je e-mail (vergeet niet je ongewenste mail-box te checken). Binnen 3 dagen stuur ik je een bericht om een afspraak te maken voor het persoonlijke intakegesprek. Tijdens het gesprek hoor ik graag meer over jouw huidige situatie, je motivatie voor de training en wat je met de training hoopt te veranderen. We bespreken inhoudelijke en praktische zaken en je kunt natuurlijk al je vragen stellen. Na het gesprek stuur ik per e-mail de factuur en een bevestiging van deelname. Je bent welkom om deel te nemen aan de training wanneer de factuur voldaan is.

Voor de groepstrainingen geldt een maximum van 8 plaatsen in Rosmalen, en 6 in Best.
De uiterste inschrijfdatum voor de groepstrainingen is 8 dagen van te voren. Voor Grip op Stress Op Maat plan ik in overleg met jou een startdatum tijdens het persoonlijke intakegesprek, en meestal kunnen we binnen een paar weken van start gaan.

Annulerings- en algemene voorwaarden

Heb je een vraag? Neem contact met me op  E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  T: 06-52181944

JA, IK SCHRIJF ME IN

 -------------------------

"Wie wil dat het leven langzamer gaat, adviseer ik veel NIEUWE ERVARINGEN op te doen."
Douwe Draaisma, psycholoog

Mindfulness training bij PREZENT is down-to-earth, laagdrempelig en persoonlijk. Hieronder vertellen een aantal mensen over hun ervaringen van de training.

"Duidelijk, rustig, warm, ontspannen omgeving. De training heeft mij een spiegel voorgehouden, maar ook rust en ontspanning gebracht. Veel herkenning in de groep en een stok achter de deur. Er is een begin gemaakt voor meer."
Marion S. (1960)

"Door de lessen en de meditaties merk ik dat ik meer ontspannen ben en beter op mezelf pas. Ik heb tijdens de lessen geleerd beter voor mezelf te zorgen, maar soms ook bewuster te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Bewuster leven in het moment. De lessen zijn heel goed en met zorg voorbereid, aangevuld met mooie gedichten."
Jolanda de W. (1965)

"De training was een heel positief proces dat nog lang niet klaar is. De lessen waren rustig en prettig, iedereen kreeg de ruimte en tijd die er nodig was. Ik heb veel geleerd: loslaten; dingen zijn zoals ze zijn. Vertrouwen, bewuster leven, dingen niet veroordelen, beter voor mezelf zorgen."
Helma van P. (1966)

"De cursus heeft me bewust gemaakt van het feit dat niet alles hoeft een resultaat te hebben. Goed is goed genoeg. Ik geniet meer van de weg naar een doel, en verbeterde focus geeft me meer rust in het hoofd."
Dennis P. (1969)

"Duidelijk, gestructureerde cursusleiding van Laura. Alle cursisten hebben hun verhaal, bijzonder dat iedereen zonder deze verhalen te vertellen respect hebben voor elkaars achtergronden. Iedereen heeft haar/zijn eigen persoonlijke doelen en wordt hierin door Laura gestimuleerd: zonder "moeten", vanuit "kunnen". Zeer helpend.
Ninke, fysiotherapeute (1967)

"Ik heb geleerd om negatieve emoties toe te laten en ze te accepteren. Rust in mezelf te vinden en meer mezelf durven zijn, terwijl ik er niet eens bewust van was dat ik er moeite mee had."
Lisa M., Laboratory Technician Bioanalysis (1983)

"Bewustwording van doen en zijn, meer genieten van de kleine dingetjes, minder slachtofferrol en meer zelf de keuze om dingen te accepteren zoals ze zijn."
Matthijs van den T. (1983)

"Deze cursus heeft mij geleerd rustiger te worden en bij sommige situaties die stress/emoties opleveren meer afstand te bewaren. Het kiezen voor mezelf in plaats van anderen vindt nu makkelijker plaats. Ik geniet meer en bewuster van het leven van dit moment."
Pauline J., medewerker P&O (1982)

"Meditaties waren in het begin lastig maar ze leverden na enkele weken al meer rust en ruimte op, laat staan wat het na enige tijd kan opleveren. De investering in tijd en mezelf leverde mij veel op: het leven is echt al een stukje makkelijker, vrolijker en ik kan er meer van genieten. Ik ervaar minder stress in de drukte en chaos van alle dag. Negatieve gedachten zijn al veel omgedraaid naar een positieve kijk op de wereld en mezelf."
Marijke B., doktersassistent (1953)

"Een zeer waardevolle cursus voor iedereen - in elke levensfase. Een krachtige eye-opener die directe toepasbare handvatten in dagelijks leven biedt; hulp bij vrolijke en sombere momenten. Goede theoretische onderbouwing en helder van opzet, goede balans tussen serieus benaderen v/d materie en een ontspannen sfeer."
Coen, fysiotherapeut (1964)

"De cursus heeft mijn ogen geopend en mildheid gebracht. Als ik me zorgen maak over de toekomst, kan ik deze zorgen veel beter loslaten. Ik ben beter bewust als ik rust nodig heb en ik gun deze momenten mezelf dan ook. Ik denk vaak aan deze zinnen terug: Het is oké, niets moet. Het is oké, zoals het nu, op dit moment is. Het is oké, zoals jij bent. Geweldig!"
Bernadette van G. (1939)

Oké, ik begrijp het, maar…

Je voelt waarschijnlijk dat mindfulness veel kan betekenen voor jouw leven, wat het bij kan dragen aan de verandering in hoe je je voelt, hoe je leeft, hoe je keuzes maakt. Maar misschien twijfel je nog. Misschien denk je dat de training volgen te veel van jouw kostbare tijd zal vragen. Misschien heb je gehoord dat je moet oefenen en denk daar te weinig tijd voor te hebben. Het eeuwenoude verhaal vertelt dat toen Boeddha een drukke dag voor zich had, de monniken tegen hem zeiden dat hij nu geen tijd kon verspillen aan de meditatie. Boeddha antwoordde: “Juist omdat ik nog veel te doen heb vandaag, ga ik extra lang mediteren in het begin van de dag. Dan zal ik alles kunnen halen wat ik van plan ben om te doen.’ Boeddha leert ons dat je tijd kunt winnen door te mediteren. Het verheldert je denken, verbetert je focus en helpt je om prioriteiten te stellen begin van iedere dag.

"Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten."
Loesje

Of misschien denk je dat de prijs te hoog is of dat je daar nu geen geld voor over hebt. Mijn vraag aan jou is: hoeveel is jouw welzijn, rust, conditie van je brein en je gezondheid je waard? Waarom nu niet investeren in jezelf, en in de toekomst wel? Alles lijkt makkelijker te realiseren in de toekomst die nog vaag en ver weg is. En wat vaag is, is heel ver van actie. Je bent het waard om meer rust in je hoofd en je bestaan te ervaren, stress beter te kunnen hanteren en meer van het leven te kunnen genieten. Jij bent de beste investering voor jezelf. Ervaring leert dat mensen die in deze training investeren op een goed moment, er meer uithalen dan ze hadden gedacht. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die haar of zijn investering niet waardevol vond. Ex-deelnemers geven aan veel bewuster te zijn van hoe zij leven en – het belangrijkste van allemaal – reeds bezig zijn met een verandering van hectisch, gejaagd leven naar bewuster en met meer rust en vertrouwen in het leven staan… Gun jij het jezelf?

Mindfulness brengt je in de zijn-modus en geeft je ruimte, zicht en tijd om te kiezen en te doen wat jij écht wilt en waar jij je werkelijk goed bij voelt in je leven.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

  • Prezent Mindfulness Paardenbloem
  • Prezent-mindfulness-oranje-blad
  • Prezent Mindfulness Lucht
  • Prezent-mindfulness-witte-bloemen

Contactinformatie

logo prezent a

Laura Lundell
Mindful Fysiotherapeut
laura@prezentmindfulness.nl
06-52 18 19 44

logo doorzichtig klein

Inschrijven nieuwsbrief

* verplichte velden